úterý 5. dubna 2016

Pouhých 1.75% vody na Zemi je sladká a pitná voda. Zbytek je voda slaná a nebo v ledovcích.

Bez vody bychom nemohli žít. 7 miliard lidí a nespočet dalších živočichů na této planetě si musí vystačit s necelými dvěma procenty veškeré vody, protože ostatní voda není pitná, ať už kvůli obsažené soli v mořích a oceánech, nebo její zmrzlé formě.
Ale ani toto malé množství pitné vody nám není celé k dispozici, protože zhruba 30% z této části vody je v podzemí.
Lidé většinu pitné vody získávají z řek a ty tvoří necelé půl procento veškeré povrchové vody na Zemi.


Porovnání objemu veškeré vody se suchou Zemí.

Když jsme u těch čísel, možná, že by bylo zajímavé také zmínit, že 85% světové populace žije v té nejsušší části planety, 783 milionů lidí nemá přístup k čisté vodě a téměř 2,5 miliardy nemá přístup k dostatečným hygienickým zařízením.

Možná, že po přečtení tohoto článku budete hledět na svou pravidelnou sklenici čisté vody úplně jinak.




2 komentáře:

michal řekl(a)...

Ono je to s tou vodou trochu složitější, ale v zásadě článek funguje jako dobrý úvod do problematiky. Osobně tam vidím stejný vliv jako jiné další věci, které nám dává příroda. Já osobně bych bez vody nevydržel. Nemyslím teď v tom generalizačním hledisku, jasně, bez vody by nevydržel nikdo, ale pitný režim je pro mě gró mého bytí. Doma mi ho zajišťuje chytrá filtrační konvice a já se díky tomu cítím opravdu zdravě. :)

Josef H. řekl(a)...

Díky za komentář Michale, mám to podobně. Máme skutečně štěstí, že jsme se narodili v této části světa, co se čisté vody týče. I když teď vedeme boj s mikroplasty a těžkými kovy.